Øl er godt for knoglerne. Især kvindelige øldrikkere får sjældnere knogleskørhed end andre kvinder
Kvinder burde oftere tage sig en øl.
I hvert fald hvis de vil undgå at blive ramt af knogleskørhed – en sygdom som langt oftere rammer kvinder end mænd.
Det viser sig nemlig, at kvinder, der regelmæssigt drikker øl, ikke er i så stor risiko for at blive ramt af knogleskørhed som andre kvinder.
Sammenhængen kom lidt ved en tilfældighed, da et et forskerhold på Universitetet i Extremadura i Spanien undersøgte 1.700 omkring deres drikkevaner.
En del af undersøgelsen var at ultrascanne kvindernes hænder. Og det viste sig, at knoglerne i øldrikkende kvinders hænder var gennemsnitlig væsentlig stærkere end knoglerne i andre kvinders hænder.
Ifølge den ledende læge i undersøgelsen, Juan D. Pedrera-Zamorano, er forklaringen ganske simpel.
»Silicium spiller en vigtig rolle for knoglerne. Og øl er i den vestlige del af verdens fødevarer en af de vigtigste kilder til dette stof,« lyder det i en presseudtalelse.
Forskningen bliver bekræftet af et andet projekt på Tuft Universitetet i Storbritannien.
Gennem de senere år er vin blevet fremhævet for at have visse gavnlige effekter. Men i forhold til at minimere risiko for knogleskørhed har vin dog ingen effekt.
Fakta: Øl, kvinder og knogleskørhed
Knogleskørhed rammer oftest kvinder efter overgangsalderen.
Man
behøver ikke at drikke store mængder øl for at få den gavnlige
virkning. Små mængder nogle gange om ugen er nok. Hvis man drikker for
meget øl overskygges de gavnlige effekter hurtigt af skadelige.
Hvis man ikke drikker alkohol skulle alkoholfri øl have samme virkning på knoglerne.