Et lille gram fiske- olie om dagen redder hjertepatienters liv. Dyr kolesterolsænkende medicin har derimod ingen effekt. Det viser en ny stor undersøgelse, som er offentliggjort i det ansete lægevidenskabelige tidskrift The Lancet.

»Fiskeolien vandt over den kolesterolsænkende medicin. omega-3-fedtsyre har nærmest en medicin-lignende effekt på hjertet. Det stabiliserer hjertets rytme, så man ikke får pludselig hjertedød,« siger Steen Stender. Han er professor i forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme og ledende overlæge på Gentofte Sygehus.

De meget anvendte kolesterolsænkende lægemidler af typen statiner viste sig ifølge undersøgelsen ikke at gøre nogen forskel ved hjertesvigt. Kapsler med fiskeolie sørgede derimod for, at ni procent færre døde af hjertesvigt.

Omkring 60.000 danskere er ramt af hjertesvigt, og 4-5.000 danskere dør årligt af tilstanden. Hvis de tog en enkelt kapsel fiskeolie om dagen, ville cirka 100 af dem redde livet hvert år, hvis man overfører det nye forskningsresultat til danske forhold. Det forklarer læge Jerk W. Langer, som er en af landets førende eksperter i fiskeolie.

»Patienter med hjertesvigt tager ofte fem-syv forskellige slags medicin, så på baggrund af den nye undersøgelse er det bestemt relevant at tale med sin læge om, hvorvidt man skal fortsætte med den kolesterolsænkende statin. Man bør absolut ikke selv stoppe med pillerne,« siger læge Jerk W. Langer.

Hjerteforeningen er positiv overfor undersøgelsen.

»Det er positivt, at vi får stadfæstet, at fiskeolie er godt for hjertepatienter. Det indgår i Hjerteforeningens anbefalinger, at man spiser fisk og fiskeolie, fordi det kan forebygge, at man får yderligere hjertesygdomme, hvis man allerede er blevet syg,« siger sundhedschef Ingrid Willaing.